Miten viestiä ketkä lähtevät?

Miten viestiä ketkä jäävät ja ketkä lähtevät, jos muutosneuvottelut johtavat henkilöstövähennyksiin?

Voiko työnantaja viestiä koko työyhteisölle siitä ketkä lähtevät, jos muutosneuvotteluiden jälkeen tehdään vaikeita päätöksiä henkilöstövähennyksistä?

Vastaus ei ole välttämättä itsestäänselvä.

Toisaalta ihmiset kaipaavat nopeasti selkeyttä siihen, millä porukalla jatketaan. Jatkavatko työkaverini, kehen olen jatkossa yhteydessä? Toivottavasti pidämme läksiäisiä, Haluan kiittää… Toisaalta työnantaja ei voi ilman ihmisten lupaa kertoa, ketkä lähtevät. Epätietoisuus kuitenkin kuormittaa työyhteisöä.

Viisainta on viestiä uuden organisaation kautta:

  • Isoissa organisaatioissa usein koko työyhteisölle ylätasolla, ja yksikkö-, tiimitasolla tarkemmin. Tiimeissä esihenkilöt usein sopivat miten asioista kerrotaan.

  • Jos koko organisaatiokaavio on nimitasolla sähköisessä työtilassa/intrassa, uusi organisaatio on kaikille näkyvillä

  • Voi olla myös tilanteita, joissa lähtijät toivovat, että heidän lähdöstään kerrotaan koko työyhteisölle, ja he antavat tähän työnantajalle luvan.

Tärkeää on selkeys, arvostavuus ja ennakoitavuus viestinnässä. Kerrotaan ajoissa myös miten uudesta organisaatiosta viestitään.

Edellinen
Edellinen

Tavoitteissa vähemmän on enemmän

Seuraava
Seuraava

Muutosneuvottelut -kirja on ennakkotilattavissa!